D vitamini eksikliği belirtilerinin farkında mısınız?

D vitamini kemik ve kan kalsiyum düzeyinin kontrolü için gerekli, günümüzde hormon kabul edilen bir vitamindir. Kollar ve yanaklar açık olarak günlük 10-15 dakika güneşte kalındığında vücudumuzda sentezi gerçekleşir. Ayrıca sadece yağlı balıkların tüketilmesi ile de alınır.
Uzun süreli ve ciddi D vitamini eksikliğinin çocuklarda raşitizm, erişkinlerde osteomalaziye (kemik erimesi) yol açtığı iyi bilinir. Son dönemlerde erişkinler üzerinde yapılan araştırmalarda eksikliğinin bağışıklık sisteminin çalışması üzerine etkisi olduğu, meme, barsak ve prostat kanseri gibi kanser türlerinin önlenmesi, tip 1diabet gibi bazı otoimmün ve kronik hastalıklar ile kalp-damar hastalıklarından ölüm oranını artırdığı, hipertansiyon ile ilişkili olabileceği öne sürülmüştür. D vitamininin hafif ancak kronik eksikliği durumunda, belirtiler genellikle özgül değildir ve sinsi seyreder. Bu nedenle çoğu erişkin kendisi veya çocuğundaki eksikliği farkedemeyebilir. Özellikle ergen ve erişkinlerde aşağıdaki belirtiler varsa D vitamini eksikliği de akla gelmelidir.
1)Sık hastalanma ,sık enfeksiyon geçirme,
2)Halsizlik ve yorgunluk,
3)Kemik ve bel ağrıları,
4)Depresyon,
5)Yara iyileşmesinde gecikme,
6)Kemik kırılmaları,
7)Saç dökülmesi,
8)Kas ağrıları.
Çocuklarda bu belirtilerle bağlantıyı gösterecek yeterli sayıda çalışma yoktur. Ancak büyüme ağrısı tanısı koyulan çocukların çoğunda D vitamini eksikliği saptanmış ve tek doz tedavi ile vakaların
yarıdan fazlasında ağrı skoru azalmıştır.
Her yaş için günlük 400-800 IU D vitamini alımı önerilir. Bebeklik, ergenlik, gebelik dönemleri, bazı kronik hastalıklar (Crohn hastalığı, Kistik fibrosiz gibi) ve obezitede doz hekim kararı ile belirlenir.